Jeg føler mig údnyttet

“Jeg føler mig mit gode hjerte bliver udnyttet”

Kære Heidie

Jeg synes jeg render ind i flere samarbejdspartnere der pt. ‘render om hjørner’ med mig og udnytter mit ‘gode hjerte’.

Når jeg forsøger at få dem til at betale en regning, eller gør dem opmærksom på, at de ikke kan benytte mit behandlerlokale udover det aftalte, får jeg svar, som skal få mig til at få dårlig samvittighed.

‘hvis det virkelig betyder så meget…’ og i den dur.

Jeg vil gerne være fleksibel og imødekommende, men vil ikke udnyttes. Bruger alt for meget energi på at debattere frem og tilbage og føler ikke, at de respekterer de aftaler der er indgået.

Er det her bare en tid, hvor folk viser deres sande ansigter og man skal sortere dem fra, som ikke kan overholde aftaler?

Eller skal man være rummelig, forstående og hjælpe med at finde løsninger?

Malene

 

Svar

Kære Malene

 

Tusind tak for dit spørgsmål.

Det er en yderst ubehagelig situation at føle sig udnyttet ved at andre mennesker overskrider ens grænser.

Det du oplever er kan ingen tage fra dig. Dine grænser er blevet overskredet og det er ikke til diskussion.

Stop med at blive udnyttet

Det er i mine øjne super dårlig stil at smide bolden tilbage til dig og prikke til din dårlige samvittighed.

Det er også dårligt adfærd ikke at betale til tiden eller bruge dit behandlerlokale uden at have spurgt om yderligere tid udover det oprindelige aftalte.

Det er nok de fleste selvstændiges frygt at stå i en lignende situation.

Jeg vil klart anbefale dig, hvis det er muligt, at du sortere den type samarbejdspartnere fra.

Det vil være det mest selvkærlige for dig. Det er altid okay at sige tak, mærke efter og så sige tak men nej tak.

Med andre ord fyr din samabejdspartner.

 

Skrue ned for respektløse samarbejdspartnere og skrue op for dig. 

Det er en gave at være rummelig over for andre, men jeg vil klart anbefale dig at du fremadrettet forventningsafstemmer med dine samarbejdspartnere inden i går i gang med projeketet – helst på skrift.

Du kan evt. skrive dine forventninger og krav til et samarbejdet ind på din hjemmeside eller i et dokument, som du sender til vedkommende i en mail. Inden I går i gang, så beder du vedkommende om at bekæfte den tilsendte aftale inden I går videre i processen.

Så er forventningsafstemningen på plads.

Opstår der af en eller anden årsag problemer, så kan du altid referere til den tidligere tilsendt mail. Det giver mere ro i sjælen hos dig.

Du sender derved helt automatisk ud i energien ” Det er mine krav og forventninger til et godt samarbejde” og derved vil nogle helt automatisk sorteres fra og tiltrække nye gode samrabejdspartnere som værdsætter dig og det du står for.

Har du en god grænsesætning eller bøjer du af for at være imødekommende?

 

Dernæst vil jeg bede dig om at mærke efter, hvor kan du i dig selv styrke din egen grænsesætning.  Har du en selvkærlig ” her til og ikke længere” aftale med dig selv.

Vores ydre relationer og det som sker omkring os er altid en spejling af det som sker inde i os selv på det ubevidste plan.

Er der udfordringer i det ydre, så kan det være kærlig reminder om at der er noget i os selv, som vi fortsat skal have lidt mere fokus på.

Så mærk efter om du overskrider dine egne grænser for at være FOR imødekommende over for kommende og nuværende samarbejdspartnere.

Samarbejde skal altid være ligeværdigt og med gensidig respekt.

 

Der med ikke sagt at det er egen din skyld. For det er det ikke.

Blot skrue endnu mere op for den selvkærlige grænsesætning, så du ikke oplever at du føler du bliver udnyttet.

Du vil derved stå stærkere i din egen energi. Du vil have ro i maven og have overskud til, at gå ud i verden med alt det, du har at tilbyde med dit gode hjerte.

Det er så uendeligt vigtigt med mange mennesker som er rummelige, fleksible og har et godt hjerte. Dem kan vi ikke få for mange af.

Så tak for at du vælger at leve livet med den indgangsvinkel.

Alt det bedste til dig.

Heidie Kosiara

Kærligst

Heidie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.